Glosolália 3/2024

20.09.2024 20:20

 

Aktuálne číslo je v predaji, na webe bude dostupné neskôr.

 

OBSAH

 

JANA ZATVARNICKÁ: Všetci sme spolu, všetci sa dotýkame, všetci sa cítime (rozhovor) | 1

 

JANA ZATVARNICKÁ: Artist statement | 15

 

TÉMA: SVATAVA ANTOŠOVÁ

 

SVATAVA ANTOŠOVÁ: Stín svobody (z novej tvorby) | 17

 

SVATAVA ANTOŠOVÁ: Beatnická – subverzivní – absurdní (rozhovor) | 25

 

MILENA FUCIMANOVÁ: Být sotva znatelná a mizet za verši – takovou mě chcete? (o knihe Sázení ohně) | 40

 

Dve na jednu (knihu P/r/ózy po roku 2000)

 

MÁRIA KLAPÁKOVÁ: Zostať stabilnou v nestabilite | 43

 

JOZEF BRUNCLÍK: Explikatívne náhľady na súčasnú prózu | 43

 

BARBORA SEBERA: Básne | 49

 

TÉMA KIM DE L’HORIZON

 

KIM DE L’HORIZON: Ukážky z Knihy krvi | 57

 

DENISA BALLOVÁ: Byť verný svojej krvi znamená neviesť svoj vlastný život (o českom preklade Knihy krvi) | 62

 

EM MIKŠÍK: Fluidita kvírstva (o slovenskom preklade Knihy krvi) | 65

 

ZUZANA DEMJÁNOVÁ: Vyhýbanie sa generickému maskulínu mi dalo poriadne zabrať, ale zistila som, že sa to dá (rozhovor) | 70

 

RICHARD L. KRAMÁR: Akoby sme pracovali na tom istom texte. Len s inými telami (o slovenskom preklade Knihy krvi) | 74

 

IVA BASLAROVÁ: Anatomie pádu nehledá viníka, modeluje krizi manželského páru | 79

 

ALICE AUGUSTIN: #MeToo vo filme: Judith Godrèche sa po prvýkrát vracia k svojmu vzťahu, ktorý prežila ako štrnásť -

ročná so štyridsaťročným režisérom (preklad) | 83

 

LENKA MACSALIOVÁ: Problematická, nie však problémová (o knihe Búrlivá krv) | 87

 

TÉMA: JULIANA SOKOLOVÁ

 

JULIANA SOKOLOVÁ: Výber z tvorby | 91

 

EM MIKŠÍK: Instapretácia | 94

 

PATRÍCIA GABRIŠOVÁ: Treba o tom (aj) písať (o knihe Domáce práce) | 95

 

JULIANA SOKOLOVÁ: Písanie ako odpoveď na nespravodlivosť (rozhovor) | 98

 

JITKA BRET SRBOVÁ: V míse existence (o knihe Domáce práce) | 106

 

NATÁLIA ZAJAČIKOVÁ: Rodové stereotypy v hrách a téma postapokalypsy cez hru The Last of Us | 109

 

QUEER SERIÁL

 

ALEŠ KAUER: Beverly Glenn-Copeland jubiluje | 113

 

SILVIA RUPPELDTOVÁ: Kde je homofóbia normou, revolúcia je svojou vlastnou paródiou | 117

 

SENEL PAZ: Vlk, les a nový človek (preklad) | 122

 

EDUARD MRVA: Furry komunita (štúdia) | 147

 

MICHAELA RUMPÍKOVÁ: Tělo jako prostor diskurzivního setkávání | 161

 

NATÁLIA PČOLOVÁ: Slam poézia | 167

 

MICHAELA PAVELKOVÁ: Helen Lewis je známa transnegatívnymi postojmi. Sú aj v tejto knihe (o knihe Problémové ženy. Dejiny feminizmu v 11 bojoch) | 172

 

ZACIELENÉ NA IVANU GIBOVÚ

 

IVANA GIBOVÁ: Vianočné gala (próza) | 175

 

ŠTEFAN ŠIMKO: Postmoderná babička (o knihe BABIČKA©) | 179

 

KRISTÍNA KRAJANOVÁ: Dámy nového sveta a žena a(ko) umelecké dielo v románoch K. F. Urbanoviča, E. Holéczyho a P. Kompiša z 20. rokov 20. storočia (štúdia) | 185

 

MAGDALENA ŠIPKA: Z nových básní | 193

 

ZACIELENÉ NA KATARÍNU HRABČÁKOVÚ

 

ĽUBICA HRONCOVÁ: Identita ženy v slovenskej poézii (o knihe Semiopoetický aspekt básnickej identity. K problematike feminínnosti v súčasnej slovenskej poézii) | 197

 

KATARÍNA HRABČÁKOVÁ: Nikdy som nečítala o mužskej verzii Ábelovej, ale o Bukowskom v sukni už áno (rozhovor) | 200

 

NATÁLIA OKOLICSÁNYIOVÁ: Okraj stredu, periféria centra, centrum periférie (žena v euroamerickej postmodernej maľbe) (štúdia) | 206

 

ZACIELENÉ NA MARGARET ATWOOD

 

MARTINA TIMKOVÁ: „Žiju jenom ve svých očích“ (o knihe Kočičí oko) | 211

 

EVA PALKOVIČOVÁ: Navonok paródia, vnútri skutočný smútok (o knihe Pani Veštba) | 215

 

EVA DOČOLOMANSKÁ: Annina mandala (próza) | 219

 

ŠTEFAN JÁNOŠ: Fascinujúca Sofija Kovalevská a jej láska k matematike (6. časť) | 223

 

Recenzie

 

DENISA BALLOVÁ: Aká drahá je pre nás sloboda? (NG, Celeste. Naše ztracená srdce) | 229

 

PATRÍCIA GABRIŠOVÁ: A predsa slnko, po celý rok (ANTALOVÁ, Jaroslava. Tambora. Rok bez slnka) | 231

 

DENISA PATÁKOVÁ: Boj za spravodlivosť v japonskej spoločnosti (ITÓ, Šiori. Black Box) | 233

 

KATARÍNA STŘÍTESKÁ: Keď soby nestačia (LAESTADIUS, Ann-Helén. Ukradnutý) | 235

 

ANDREA POPELOVÁ: V tichém souběhu (NEHYBOVÁ, Lenka. Včelí války) | 236

 

JAROSLAVA ŠAKOVÁ: Rozhnevaní mladí ľudia (TAHIR, Sabaa. Všechen můj hněv) | 238

 

MARCELA SPIŠŠÁKOVÁ: Neuveriteľná komplikovanosť sveta (TOKARCZUKOVÁ, Olga. Vnímavý vypravěč) | 240

 

PATRÍCIA HAVRILA: Básne s výnimočným príbehom (URMINSKÁ, Oľga. Devy. Maidens) | 243

 

EVA LALKOVIČOVÁ: Zrkadlo, do ktorého nemáme chuť sa dívať (VENTURINI, Aurora. Sesternice) | 244

 

DENISA BALLOVÁ: Od nostalgie k vytriezveniu. Spoločenské a politické zmeny v Albánsku očami dievčaťa (YPI, Lea. Svobodná) | 246

 

DIANA DÚHOVÁ: Život sa žije pred Bránou (ABD AL-AZÍZ, Basma. Zástup) | 248

 

MATEJ BARČ: O telách a ľuďoch (VLASÁKOVÁ, Klára. Těla) | 250

OBSAH
 
 
JANA ZATVARNICKÁ: Všetci sme spolu, všetci sa dotýkame, všetci sa cítime (rozhovor) | 1
 
JANA ZATVARNICKÁ: Artist statement | 15
 
TÉMA: SVATAVA ANTOŠOVÁ
 
SVATAVA ANTOŠOVÁ: Stín svobody (z novej tvorby) | 17
 
SVATAVA ANTOŠOVÁ: Beatnická – subverzivní – absurdní (rozhovor) | 25
 
MILENA FUCIMANOVÁ: Být sotva znatelná a mizet za verši – takovou mě chcete? (o knihe Sázení ohně) | 40
 
Dve na jednu (knihu P/r/ózy po roku 2000)
 
MÁRIA KLAPÁKOVÁ: Zostať stabilnou v nestabilite | 43
 
JOZEF BRUNCLÍK: Explikatívne náhľady na súčasnú prózu | 43
 
BARBORA SEBERA: Básne | 49
 
TÉMA KIM DE L’HORIZON
 
KIM DE L’HORIZON: Ukážky z Knihy krvi | 57
 
DENISA BALLOVÁ: Byť verný svojej krvi znamená neviesť svoj vlastný život (o českom preklade Knihy krvi) | 62
 
EM MIKŠÍK: Fluidita kvírstva (o slovenskom preklade Knihy krvi) | 65
 
ZUZANA DEMJÁNOVÁ: Vyhýbanie sa generickému maskulínu mi dalo poriadne zabrať, ale zistila som, že sa to dá (rozhovor) | 70
 
RICHARD L. KRAMÁR: Akoby sme pracovali na tom istom texte. Len s inými telami (o slovenskom preklade Knihy krvi) | 74
 
IVA BASLAROVÁ: Anatomie pádu nehledá viníka, modeluje krizi manželského páru | 79
 
ALICE AUGUSTIN: #MeToo vo filme: Judith Godrèche sa po prvýkrát vracia k svojmu vzťahu, ktorý prežila ako štrnásť -
ročná so štyridsaťročným režisérom (preklad) | 83
 
LENKA MACSALIOVÁ: Problematická, nie však problémová (o knihe Búrlivá krv) | 87
 
TÉMA: JULIANA SOKOLOVÁ
 
JULIANA SOKOLOVÁ: Výber z tvorby | 91
 
EM MIKŠÍK: Instapretácia | 94
 
PATRÍCIA GABRIŠOVÁ: Treba o tom (aj) písať (o knihe Domáce práce) | 95
 
JULIANA SOKOLOVÁ: Písanie ako odpoveď na nespravodlivosť (rozhovor) | 98
 
JITKA BRET SRBOVÁ: V míse existence (o knihe Domáce práce) | 106
 
NATÁLIA ZAJAČIKOVÁ: Rodové stereotypy v hrách a téma postapokalypsy cez hru The Last of Us | 109
 
QUEER SERIÁL
 
ALEŠ KAUER: Beverly Glenn-Copeland jubiluje | 113
 
SILVIA RUPPELDTOVÁ: Kde je homofóbia normou, revolúcia je svojou vlastnou paródiou | 117
 
SENEL PAZ: Vlk, les a nový človek (preklad) | 122
 
EDUARD MRVA: Furry komunita (štúdia) | 147
 
MICHAELA RUMPÍKOVÁ: Tělo jako prostor diskurzivního setkávání | 161
 
NATÁLIA PČOLOVÁ: Slam poézia | 167
 
MICHAELA PAVELKOVÁ: Helen Lewis je známa transnegatívnymi postojmi. Sú aj v tejto knihe (o knihe Problémové ženy. Dejiny feminizmu v 11 bojoch) | 172
 
ZACIELENÉ NA IVANU GIBOVÚ
 
IVANA GIBOVÁ: Vianočné gala (próza) | 175
 
ŠTEFAN ŠIMKO: Postmoderná babička (o knihe BABIČKA©) | 179
 
KRISTÍNA KRAJANOVÁ: Dámy nového sveta a žena a(ko) umelecké dielo v románoch K. F. Urbanoviča, E. Holéczyho a P. Kompiša z 20. rokov 20. storočia (štúdia) | 185
 
MAGDALENA ŠIPKA: Z nových básní | 193
 
ZACIELENÉ NA KATARÍNU HRABČÁKOVÚ
 
ĽUBICA HRONCOVÁ: Identita ženy v slovenskej poézii (o knihe Semiopoetický aspekt básnickej identity. K problematike feminínnosti v súčasnej slovenskej poézii) | 197
 
KATARÍNA HRABČÁKOVÁ: Nikdy som nečítala o mužskej verzii Ábelovej, ale o Bukowskom v sukni už áno (rozhovor) | 200
 
NATÁLIA OKOLICSÁNYIOVÁ: Okraj stredu, periféria centra, centrum periférie (žena v euroamerickej postmodernej maľbe) (štúdia) | 206
 
ZACIELENÉ NA MARGARET ATWOOD
 
MARTINA TIMKOVÁ: „Žiju jenom ve svých očích“ (o knihe Kočičí oko) | 211
 
EVA PALKOVIČOVÁ: Navonok paródia, vnútri skutočný smútok (o knihe Pani Veštba) | 215
 
EVA DOČOLOMANSKÁ: Annina mandala (próza) | 219
 
ŠTEFAN JÁNOŠ: Fascinujúca Sofija Kovalevská a jej láska k matematike (6. časť) | 223
 
Recenzie
 
DENISA BALLOVÁ: Aká drahá je pre nás sloboda? (NG, Celeste. Naše ztracená srdce) | 229
 
PATRÍCIA GABRIŠOVÁ: A predsa slnko, po celý rok (ANTALOVÁ, Jaroslava. Tambora. Rok bez slnka) | 231
 
DENISA PATÁKOVÁ: Boj za spravodlivosť v japonskej spoločnosti (ITÓ, Šiori. Black Box) | 233
 
KATARÍNA STŘÍTESKÁ: Keď soby nestačia (LAESTADIUS, Ann-Helén. Ukradnutý) | 235
 
ANDREA POPELOVÁ: V tichém souběhu (NEHYBOVÁ, Lenka. Včelí války) | 236
 
JAROSLAVA ŠAKOVÁ: Rozhnevaní mladí ľudia (TAHIR, Sabaa. Všechen můj hněv) | 238
 
MARCELA SPIŠŠÁKOVÁ: Neuveriteľná komplikovanosť sveta (TOKARCZUKOVÁ, Olga. Vnímavý vypravěč) | 240
 
PATRÍCIA HAVRILA: Básne s výnimočným príbehom (URMINSKÁ, Oľga. Devy. Maidens) | 243
 
EVA LALKOVIČOVÁ: Zrkadlo, do ktorého nemáme chuť sa dívať (VENTURINI, Aurora. Sesternice) | 244
 
DENISA BALLOVÁ: Od nostalgie k vytriezveniu. Spoločenské a politické zmeny v Albánsku očami dievčaťa (YPI, Lea. Svobodná) | 246
 
DIANA DÚHOVÁ: Život sa žije pred Bránou (ABD AL-AZÍZ, Basma. Zástup) | 248
 
MATEJ BARČ: O telách a ľuďoch (VLASÁKOVÁ, Klára. Těla) | 250