Glosolália 1/2022
Číslo 1/2022 si môžete stiahnuť tu.
OBSAH
MIROSLAVA URBANOVÁ: Večná noc v dielach Oľgy Paštékovej | 1
OĽGA PAŠTÉKOVÁ: Zvieratá hovoria očami (rozhovor) | 7
TÉMA: LEÏLA SLIMANI
DENISA BALLOVÁ: Pod citrónovníkmi jej chýbala sloboda (o knihe Země těch druhých) | 13
LEÏLA SLIMANI: Nikdy nesúhlasiť s tým, čo nás ničí (rozhovor) | 17
DIANA MAŠLEJOVÁ: V krajine všetkých a nikoho (o knihe Krajina iných) | 22
VIKTOR SUCHÝ: Zátišie s kameňom, džbánom a ovocím (v poézii L. V.-Gavorníkovej) | 25
TÉMA: MILK AND HONEY
MAJA VUSILOVIĆ: Obraz mateřství bez filtru jako platforma na vytváření inkluzivních politik (o knihe Milk and Honey) | 34
KATEŘINA OLIVOVÁ: Mléko, krev, med a nový obraz mateřství (rozhovor) | 37
Dve na jednu (knihu Mliekar)
ANDREA FEDORKOVÁ: Čaj s mliekom nie je írska šálka kávy | 51
VERONIKA SEBECHLEBSKÁ: Román, ktorý nie je o konflikte v Severnom Írsku | 51
ALEŠ KAUER: David Bowie – Brilliant Live Adventures (1995 – 1999) | 56
TOMÁŠ KIČINA: Chcieť a môcť (o Dámskom gambite) | 61
MICHAIL PETROVIČ ARCYBAŠEV: Manželka (preklad) | 65
VIKTÓRIA PARDOVIČOVÁ: Zapáliš mu cigaretu? Hranice technológií i zlozvykov konzumu (o tvorbe S. Sedlačeka) | 81
QUEER SERIÁL
NAIKAVOLS: Než sa stokrát popáliť, radšej do ohňa skočiť (rozhovor) | 85
UROŠ PRAH: Básne (preklad) | 95
UROŠ PRAH: Marginálne telá na okrajoch básne (rozhovor) | 118
TEREZA ZVOLSKÁ: Absolutní terapie sdílením (k seriálu I may destroy you) | 128
MILAN KOLESÍK: Jednota hlbokého významu a hravého tvaru (o knihe Tisíce plošin) | 141
ŠTĚPÁNKA JISLOVÁ: I v utopii bych byla feministkou (rozhovor) | 146
TÉMA: VIKTORIE HANIŠOVÁ
VIKTORIE HANIŠOVÁ: Neděle odpoledne (próza) | 161
VIKTORIE HANIŠOVÁ: Jsem samozřejmě kovaná aktivistka (rozhovor) | 167
MARCELA SPIŠŠÁKOVÁ: Čítanie tejto knihy nie je beh na dlhé vzdialenosti (o knihe Dlouhá trať) | 176
Dve na jednu (knihu Všetko pokojne spí okrem lásky)
ĽUBICA HRONCOVÁ: Môže si muž vziať ženu, ak sa cíti zbavený tela? | 179
JAROSLAVA ŠAKOVÁ: Pokoj ako relatívny pojem | 179
TÉMA: JANA MICENKOVÁ
JANA MICENKOVÁ: Z novej tvorby | 185
KATARÍNA PIRHÁČOVÁ: Nevidíš, nerozumieš – sociálna dráma vo virtuálnej ére (o knihe Krv je len voda) | 196
JANA MICENKOVÁ: Áno, priznávam, som kaviarenská povaľačka! (rozhovor) | 201
MARTA SOUČKOVÁ: Tento román je len pop (o knihe Krv je len voda) | 214
DANIELA KOVÁČIKOVÁ: Otvorený všetkému, nepripútaný k ničomu (nad Flanérovou košeľou) | 219
MATÚŠ NOVOSAD: Vlny v Sirotinci (reportáž) | 221
ELA BROTKOVÁ: Básne | 229
Recenzie
DENISA BALLOVÁ: Ďaleko od všetkých, sama a bez mena (IMAMURA, Nacuko. Žena ve fialové sukni) | 233
KATARÍNA GECELOVSKÁ: Mestečko izolovaných svetov (STROUT, Elizabeth. Amy a Isabelle) | 234
MARTINA KUBEALAKOVÁ: Krivá rovnosť (BEARD, Mary. Ženy a moc. Manifest) | 236
EDUARD BELUŠÁK: Každý človek v Sovietskom zväze skonzumoval malú časť tragédie (BROWN, Kate. Černobyľ: Príručka prežitia) | 239
LENKA ŠAFRANOVÁ: Kam sa náhliť? (ŠIPKA, Magdalena. Město hráze) | 241
MARTIN MAKARA: Ako literárne vyvlastniť popkultúru (ABBASOVÁ, Veronika. Fanfikce. Ženská literatura nového věku) | 244
MILENA FUCIMANOVÁ: Zkoumat jdem smrtelnost kamene a žalu (KUHAR DAŇHELOVÁ, Lenka. Jaká nesmrtelnost?) | 246
MIROSLAVA KOŠŤÁLOVÁ: Prečo sú čierne šaty osamelé? (WEINZWEIG, Helen. Čierne šaty s perlami) | 248
DENISA BALLOVÁ: Len tak, mimochodom (HELLE HELLE. Ony) | 249
DIANA DÚHOVÁ: Príliš subjektívna reportáž (WIŚNIEWSKA, Ilona. Biele. Ľadové ostrovy Špicbergy) | 251
IVICA RUTTKAYOVÁ: Bozk na rozlúčku so známym svetom (WINTERSON, Jeanette. Frankissstein. Príbeh lásky) | 253
KATARÍNA POLIAČIKOVÁ: V meandroch času (PATCHETT, Ann. Holandský dom) | 256